Wednesday 2 November 2016

CERITA MANUSIA

Bismillahirrahmanirrahim...

Today is 2nd Of November 2016 and yeah it's been a long time tak buka blog.

Selepas satu-satu masalah, ujian silih berganti. Terlalu banyak untuk diceritakan tapi itulah, sampai tak mampu nak cerita haha. Biarkanlah ia jadi rahsia sendiri, jadi inspirasi dan kekuatan sendiri. Alhamdulillah 'ala kulli hal.

Kadangkan, rasa dah penat sangat, rasa dah tepu, rasa dah malas nak ambil tahu pasal orang kata itu ini sebab pada akhirnya diri sendiri yang perlu merawat semua luka-luka tadi. Sebab itulah aku pernah kata, manusia hanya tahu memberi luka tapi tidak pernah tahu untuk merawatnya.

Manusia, bila nampak satu kesalahan kita 99 kebaikan kita dilupakannya. Sampai satu tahap, aku fikir aku tak perlu pun nak jaga perasaan orang sampai perasaan sendiri terluka. But at the same time, aku fikir aku perlu memaafkan orang demi ketenangan hati sendiri. Nah, dilema.

Itulah kehidupan. Semakin meningkat dewasa, macam-macam kena hadap-- masalah cinta, masalah keluarga, masalah kawan, masalah hati. Tapi syukurlah, Allah masih beri kekuatan untuk hadapinya. Sebab itulah, aku mendidik diri untuk sentiasa positif walaupun kadang tersungkur juga-- makan hati dengan manusia.

And from now on, perlu sentiasa berhati-hati dalam memilih kawan (ingatan untuk semua). Satu pesan aku, rambut semua sama hitam tapi hati kita lain-lain. Tak kiralah luar nampak baik -- berserban, berniqab, bertudung labuh atau tidak. Hati-hati. Jangan bersangka buruk cuma berjaga-jaga if nak share apa-apa cerita. we do not know their intention right.

Salam sayang untuk semua.

#lifemustgoon #bestrongdearself #behappy

No comments:

Post a Comment