Tuesday 15 November 2016

LIFE IS BEAUTIFUL, RIGHT?

Bismillahirrahmanirrahim...

(Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani, aku menulis post kali ini dengan penuh rasa syukur dan rendah hati)

Sambil berbaring semalam, mulut dan hati ini tak hentinya mengucap syukur Alhamdulillah kepadaMu ya Allah.

Alhamdulillah 'ala kullihal. Makbulnya doa aku, doa mama dan abah, doa kawan-kawan jika bukan dengan izin Allah, pasti tiada apa-apanya. Entahlah, tak tahu nak mula macam mana -- sebab terlalu sebak dan gembira.

Aku rasa, nikmat kali ini sungguh berbeza kerana aku dapat melihat senyuman gembira pada wajah mama dan abah. Alhamdulillah, result semester 1 yang begitu tidak terjangka. Mungkin melebihi dari apa yang aku target dan usaha aku. Allah. Rasanya result ini aku dapat menebus semula kekecewaan mama dan abah semasa spm.

Siapa yang senasib dengan aku, then you know the feelings, kan? Nak check result semalam terketar-ketar tangan pegang telefon sampai berpeluh-peluh tangan. Takutnya hanya Allah yang tahu. Takut, andai kata aku tak berjaya kali ini, apa perasaan mama dan abah. Tapi apa pun keputusannya, aku kena redha sebab itu adalah yang terbaik Allah nak bagi. That's it.

Rasa nak jerit. "Allah, terima kasih untuk nikmat ini. Terima kasih untuk kejayaan ini."

Sedikit pesan aku kepada kawan-kawan yang belum berjaya atau yang sedang menerima kejayaan (juga pesanan untuk diri sendiri) sentiasa bersyukur dengan apa yang Allah bagi. Apa yang menjadi hak milik kita pasti Allah akan beri. Apa yang sudah ditakdirkan untuk kita, pasti akan menjadi milik kita. Tapi, jika bukan milik kita, memang tidak akan dapat walaupun dah bermati-matian kita berusaha. Jika Allah tak mengizinkan, maka ia bukan milik kita.

Sampai masa nanti, Allah akan beri pada waktu dan saat paling sesuai dalam hidup kita. Sekarang, sabar dan yakin dengan Allah. Jom kita muhasabah diri, bagaimana hubungan kita dengan Allah. Terjagakah solat kita? Ingatkan kita pada Allah saat kita senang? Berzikirkah mulut kita saat kita lapang? Allahu. Di mana Allah dalam hati kita saat kita minta kejayaan pada Dia sedangkan hak kepadaNya tidak kita laksanakan? Allahu. Istighfar.

Jangan salahkan takdir. Jangan salahkan sesiapa. Jangan salahkan diri sendiri. Bangkit. Usaha. Masih ada ruang dan masih jauh perjalanan kita kan? Hidup ini begitu indah jika kita dapat melihat semuanya dengan pandangan hikmah -- menggunakan kaca mata hati kita.

Terima kasih kepada semua yang memberi kata-kata semangat. Tak pernah bosan dan lelah sedikit pun menasihati dan menjadi sumber kekuatan untuk aku terus berdiri hari ini. Alhamdulillah, ini satu permulaan yang baik. Terima kasih mama abah, abang-abang sado 3 orang, adik, my sister-in-law, kawan-kawan rapat.

Kejayaan itu ujian. Kegagalan juga ujian. Bergantung pada kita bagaimana kita menghadapinya. Syukur dan buanglah sifat mazmumah. Nak sombong atau sedih lama-lama nak kemana? Come one. Kita usaha sama-sama lagi ya?

Syukur Alhamdulillah!

#finalresult #qowiy #syukurdanredhaisthekey

No comments:

Post a Comment